Botos Andor: Az UBM növekedési stratégiája a befektetők igényeit is szolgálja
A világpiaci folyamatokat áttekintve és elemezve látható, hogy az elkövetkező években az agrárszektor hazai és globális szinten is számos kihívás előtt áll, és a korábbiaktól eltérő, új igényeknek kell majd megfelelnie. A jelenlegi tendencia azt mutatja, hogy az intenzív állattartás fokozatosan át fog helyeződni Nyugat-Európából a közép-kelet-európai területekre, így ebben a régióban növekvő igényre lehet számítani a nagyüzemi és egyben korszerű technológiával előállított, minőségi tápokat illetően. Ezen felül a baromfi- és sertéshús-fogyasztás esetében is dinamikus növekedés várható. Az UBM Csoport 2023. március 09-én meghirdetett stratégiája kapcsán érkező kérdésekre Botos Andor, az UBM egyik tulajdonosa válaszolt.
1. UBM Befektetői kapcsolatok: Az UBM tulajdonosai alapvetően magánszemélyek és egy kockázati tőke társaság, a közkézhányad jelenleg nem túl magas. Milyen lépéseket tűzött ki célul az UBM Holding Nyrt, hogy tőzsdei papírként is egyre nagyobb szerepe legyen a parketten?
Botos Andor: Elsősorban arra törekszünk, hogy megteremtsük a feltételeit annak, hogy a befektetési szolgáltatók és intézményi befektetők számára a piaci értékítélet láthatóvá váljon a napi árazáson keresztül, ezáltal képesek legyenek a tőzsdei mozgásokat elemezni és árazni. Másodsorban a könnyebb részvény-kereskedés megteremtése érdekében a jelenlegi részvények feldarabolását kezdeményeztük 1/20 arányban. A közkézhányad emelése a vállalat kiemelt céljai között szerepel, amelyhez az elkövetkező időszak teremti meg az alapot. A 2025-ig terjedő időszakra vonatkozó stratégiánkat a napokban hirdettük meg és tettük nyilvánossá.
2. Milyen stratégiai célokat tűzött ki magának az UBM Holding Nyrt., amelyek a növekedés alapját képezhetik?
B.A.: A növekedési stratégiánk több pilléren alapszik, melynek megvalósítása során a takarmánygyártás volumenét 1 millió tonnára, a takarmányalapanyag-kereskedelem forgalmát pedig 2 millió tonnára kívánjuk növelni. Folytatjuk a közép-kelet-európai térségben való terjeszkedési törekvésünket, és egyúttal szélesítjük a működési vertikumunkat is. Mindezek szükségessé teszik, hogy fejlesszük a regionális logisztikai infrastruktúránkat, és további kereskedelmi irodákat nyissunk. A cégcsoport stratégiájában kiemelt szerepet kap a technológiai színvonal folyamatos emelése, amelynek hátterét az évi több mint 300 millió forintból gazdálkodó kutatás-fejlesztési részleg tevékenysége biztosítja.
3. Miért fontos az ESG, és mit jelent pontosan az UBM Holding szempontjából?
B.A.: Az UBM a kezdetektől elkötelezett híve az ESG-szemléletnek, ezért az ehhez kapcsolódó célkitűzések teljesen átszövik a mindennapi működésünket és a növekedési stratégiánkat. Ehhez a belső, vállalaton belüli elkötelezettséghez ma már egyre erőteljesebb külső, világpiaci elvárás is társul, tekintve, hogy a nyugat-európai országokba csak olyan húsáru exportja engedélyezett, amely megfelel az ESG fenntarthatósági kritériumainak. Mivel a haszonállatok takarmányt fogyasztanak, így a takarmánynak is meg kell felelnie ezeknek a szempont-rendszereknek, sőt, a teljes ellátási láncot tekintve éppen ez az egyik leginkább fajsúlyos tényező. Ismert tény, hogy az agrárágazat üvegházhatásúgáz-kibocsátása igen magas, így, ha a takarmány előállítás folyamata megfelel az ESG-szempontoknak, akkor jelentős előrelépést lehet tenni a karbonlábnyom csökkentésében. Ezen felül, mivel az ESG-szemlélet mind banki, mind befektetői oldalról erősen áthatja a pénzügyi szektort, az ennek megfelelő gyakorlat a tőzsdei szereplésünket is nagyban elősegítheti.
UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.