Kiripóczky László: A versenyképesség kulcsa a HR-stratégia is

A növekedésorientált vállalatok számára a HR nem csupán támogató funkció, hanem stratégiai jelentőségű terület, amely közvetlen hatással van az üzleti eredményre, a versenyképességre és a szervezeti kultúrára. Az UBM Csoport példája jól mutatja, hogy a HR kulcsszerepe meghaladja az operatív kereteket. A vállalat sikeres nemzetközi terjeszkedéséhez és hatékony működéséhez elengedhetetlen a strukturált humántőke-stratégia, az adatvezérelt döntéshozatal támogatása, valamint a vezetők és munkavállalók tudatos fejlesztése. Hogyan lehet a HR-t aktív stratégiai partnerként pozícionálni egy dinamikusan fejlődő vállalatnál? Kiripóczky Lászlóval, az UBM Csoport HR igazgatójával beszélgettünk.

Kiripóczky László több mint 10 éves múlttal rendelkezik a HR területén, amelynek során telekommunikációs vállalatoknál, valamint nemzetközi gyártó cégeknél dolgozott. Az elmúlt években számos nemzetközi transzformációs HR-projektet vezetett, továbbá jelentős tapasztalattal rendelkezik a stratégiai HR-tervezés, a globális HR-rendszerek bevezetésének irányítása, valamint folyamatfejlesztési projektek megvalósítása terén. A HR mellett az utóbbi időben a mesterséges intelligencia üzleti és HR-alkalmazásával kapcsolatban is tanulmányokat folytat, az így megszerzett tudását pedig kifejezett célja HR igazgatóként az UBM Csoportnál kamatoztatni.

Hogyan látod a HR szerepét és értékét az UBM Csoport hosszú távú üzleti stratégiájában?

Az UBM Csoport jelenleg rendkívül izgalmas időszakot él át, hiszen a vállalat egy erőteljes növekedési pálya mentén igyekszik újradefiniálni önmagát, illetve megtalálni a megfelelő szervezeti megoldásokat az ezzel együtt járó új szervezeti, kulturális és operatív kihívások kezelésére.

A HR szerepét és hozzáadott értékét abban látom, hogy a meglévő, rendkívül ambiciózus üzleti terveket le tudjuk fordítani a munkavállalók nyelvére úgy, hogy mindenki értse és lássa a saját szerepét az UBM jövőjében. Fontos, hogy a munkavállalók érezzék: közösen, egy irányba haladunk. Az UBM szerencsére nagyon erős alapokkal rendelkezik emberi erőforrások terén, és így, a meglévő szakemberek állományára építve könnyebb feladat a stratégia támogatása. Ugyanakkor a HR feladata az is, hogy a munkavállalók érdekeit figyelembe véve hatást gyakoroljon a stratégiai célok és lépések kialakítására, és tovább építse az immár közel 30 éves vállalati örökséget az „Egy UBM van” elv mentén.

Milyen főbb HR-stratégiai prioritásokat határoztál meg a következő 6-12 hónapra?

Az egyik legfontosabb feladatunk jelenleg a cégcsoport szervezeti struktúrájának felülvizsgálata, hogy a növekedési célokkal összhangban az operatív, működtetési kihívásokra hatékony válaszokat adhassunk, és megfelelően biztosítsuk a szükséges új kompetenciák helyét is. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy erős alapokra helyezzük a már folyamatban lévő fejlesztési projektjeinket, valamint, hogy magabiztosan indulhassunk az új kihívásoknak.

Ezzel összefüggésben, fontos feladatunk lesz az alapvető HR-funkciók megerősítése is, ideértve a pilisvörösvári központ, valamint a külföldi irodák HR-tevékenységének szorosabb integrációját, a HR-működés egységesítését és a közös alapok, egységes folyamatok lefektetését. Ezek révén a jövőben egy sokkal koherensebb HR-csapatként tudjuk majd támogatni az üzleti célok elérését és a munkavállalókat.

A HR-stratégia részeként kiemelt figyelmet kell fordítanunk a HR-adatgazdálkodás újragondolására is, hiszen kulcsszerepet játszik majd a HR-folyamatok fejlesztésében. Ezeken a témákon felül a nagyvállalattá válással együtt járó teljesítménymenedzsment, tehetséggondozás és egyéb HR-programok alapjainak kidolgozása is a következő időszak prioritásai között szerepel.

Milyen eszközökkel és stratégiákkal járulhat hozzá a HR-osztály a vezetői döntéshozatal hatékonyságának növeléséhez?

Egyrészt hiszek abban, hogy jó döntéseket akkor tudnak meghozni a vezetők, ha a lehető legpontosabb megértésük van az adott témáról. Ehhez nagyon fontos, hogy a vállalati adatgazdálkodás megfelelő legyen, amelyben a HR-nek támogató funkcióként, illetve a HR-adatok felhasználásának kiemelt szerepe van. Nem kell mindent mérnünk HR-oldalon, de tudnunk kell, hogy milyen adatokra van szüksége a vezetőségnek ahhoz, hogy teljes képet kapjanak egyes döntések előtt. Ehhez jól meghatározott KPI-okra van szükség a mi oldalunkon, amelyek segítik a döntések előkészítését. Másrészt elengedhetetlen a HR-folyamatok egységesítése, kitisztázása, amely egy átlátható környezetet biztosít, és egyértelmű kapaszkodót nyújt a vezetők számára, továbbá nem teremt szürke zónákat, félreérhető, nehezen értelmezhető helyzeteket munkavállalói oldalon sem.

Ezen felül a HR feladata a vezetők és a munkavállalók megfelelő készségekkel való felvértezése a döntések meghozatalához, így a képzés-fejlesztési programok, különösen pedig a vezetőfejlesztés is kiemelt jelentőségű terület a döntéshozatal támogatása során.

Mit tennél annak érdekében, hogy a munkavállalói élmény még jobb legyen?

Az UBM rendkívül szerencsés helyzetben van ezen a területen, hiszen a magyar HR-csapat évek óta elhivatottan dolgozik azon, hogy a munkavállalók számára a lehető legtöbb lehetőséget biztosítsa a pozitív munkavállalói élmény eléréséhez. A már meglévő programok – az önkéntes lehetőségektől kezdve a könyvtárszobán és az irodai jógán át egészen a szaunaszeánszokig – rendkívül népszerűek a munkavállalók körében, nem beszélve a rendkívül sokszínű juttatási csomagunkról. A jövőben fontos cél, hogy a központi iroda mellett a vidéki telephelyek, a külföldi kereskedelmi irodák és a takarmányüzemek is jobban bekapcsolódjanak ezekbe a programokba, valamint, hogy a pilisvörösvári lokációnkon elérhető lehetőségek közül még több váljon hozzáférhetővé más munkavállalók számára is.

Ezen felül folyamatosan dolgozunk azon, hogy az UBM munkáltatóként minél több dologgal tudjon hozzájárulni a munkavállalói jólléthez, hiszen a munkavállaló elsősorban ember, és erre holisztikusan kell tekinteni: a munkavállalókat igyekezzünk hozzásegíteni ahhoz, hogy szakmailag és magánemberként is közelebb kerüljenek a céljaikhoz. Ezt a törekvést ismeri el a számos családbarát díj, amit 2018 óta gyakorlatilag évenként kaptunk: Családbarát Hely, Családbarát Vállalat, Családbarát Munkahely, Felelős Foglalkoztató Arany minősítéssel, BeneFit Prize különdíj és közönségdíj stb.

Hogyan szeretnéd formálni az UBM szervezeti kultúráját a jövő kihívásainak megfelelően?

Az UBM az elmúlt évek növekedésének és nemzetközi terjeszkedésének köszönhetően elkerülhetetlenül a nemzetközi nagyvállalattá válás útjára lépett. A növekedés üteme miatt azonban a vállalati és vezetői kultúra még nem minden esetben követte le ezt a változást, és a munkavállalók között is megjelentek félelmek a „multivá válás” kapcsán, valamint a külföldi irodák sem minden esetben érzik még sajátjuknak az UBM vállalati kultúráját.

Ebben a helyzetben a HR egyik legfontosabb feladata a meglévő kulturális értékek – például a családbarát szemlélet – megőrzése, miközben fejleszti és tudatosítja a vállalati kultúra erősségeit a dolgozók és a vezetőség körében.

A szervezeti kultúra építésének egy másik kulcsfontosságú területe a vezetői réteg fejlesztése. A vezetői szerepek és elvárások tudatosítása, megerősítése alapvetően befolyásolja azt, hogy hogyan érzik magukat a munkavállalók a szervezetben. Úgy gondolom, hogy egy jól képzett vezetői csapattal sokkal könnyebb bármilyen üzleti kihívás megoldása, hiszen a vezetők a kulcsai annak, hogy a rendelkezésünkre álló erőforrásokból a legtöbbet hozhassa ki az UBM.

Mi a legfontosabb HR-tanulság, amit az elmúlt években a munkád során tapasztaltál?

Az egyik legfontosabb tanulság számomra az, hogy a HR vezetőjeként meg kell találni azt az egyensúlyt, hogy a HR úgy képviselje a munkavállalók, illetve a HR-csapat érdekeit is, hogy közben a cég hosszú távú stratégiáját is támogatja. Ez egy erős kettős fókusz, amit össze kell hangolni. Vezetőként a fő tanulság pedig az volt, hogy nem kell minden kérdésre nekünk adni a legjobb választ, nem kell mindenhez értenünk, nem szükséges, hogy mindig a miénk legyen a legjobb ötlet. Sokkal fontosabb, hogy képesek legyünk összehangolni a csapatunk tudását, a vezetői szándékokat és a saját stratégiánkat.

UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.

A jelen blogposzt kizárólag kommunikációs célokat szolgál, az nem minősül ajánlattételnek, ajánlattételi felhívásnak, befektetési, jogi, pénzügyi, vagy közteherviseléssel kapcsolatos tanácsadásnak, sem részletes befektetési, vagy pénzügyi elemzésnek. Blogunkat kizárólag ismeretterjesztési és edukációs célból hoztuk létre, amellyel közösséget szeretnénk építeni. A jelen blogposztban foglalt tájékoztatás nem teljes körű.