Kazahsztán lehet az UBM új sikertörténete – Interjú Stefán Györggyel

Stefán György és Stefán Szonja

Stefán György a magyar és a nemzetközi baromfi- és takarmányiparban szerzett 25 éves szakmai, termelési, valamint kereskedelmi tapasztalatának köszönhetően nyerte el a megbízást egy jelentős, az UBM életében is mérföldkőnek számító közép-ázsiai komplex befektetés irányítására és a kapcsolódó cégek vezetésére. Feladata, hogy vezető szerepet töltsön be egy új, a piacon meghatározó premixüzem előkészítésében, megépítésében és későbbi működtetésében Kazahsztánban és a térség piacán. Ebben a munkában szorosan együttműködik az UBM Csoporttal, illetve a projekt jelentős mérete miatt a sokszereplős nemzetközi csapattal is. A beruházás megvalósításával párhuzamosan elindításra kerülő szakmai és kereskedelmi tevékenység megalapozása, indítása és sikeres működtetése ugyancsak kiemelt feladata lesz, ahogy az UBM kazah csapatának kialakítása is. Az UBM márka bevezetése új térségekben és piacokon közép-európai sikereink után jelentős pénzügyi és energiabefektetést igényel, tekintve, hogy a beruházási, kereskedelmi és szakmai feladatokat komplexen, párhuzamosan szükséges megoldani.

Stefán Györggyel beszélgettünk a szakmai pályafutásáról, a motivációiról és a kazahsztáni projekttel kapcsolatos céljairól.

Hogyan kerültél kapcsolatba az UBM-mel? Mióta látod el a kazah ügyvezetést? 

Az UBM-mel sok évvel ezelőtt kerültem szakmai kapcsolatba, előadóként vettem részt a partnertalálkozóikon, illetve a korábbi munkahelyem, az AB Vista, szintén beszállítója az UBM-nek. Nagy megtiszteltetés számomra, hogy az UBM tulajdonosai, vezetői bizalmat szavaztak nekem, és 2025. március 1-től én látom el a kazahsztáni ügyvezetői feladatokat.

Hogyan alakult eddig a pályafutásod, és hogyan kapcsolódik ez a kazahsztáni szerephez? Mi vonzott ebben a projektben?

A pályafutásomat a Hajdú-Bét Rt.-nél kezdtem, amelyet a Master-Good cégcsoport követett, és ahol végigjártam a ranglétra minden fokát. 2008-ban Ukrajnába kerültem az Agromars cégcsoporthoz termelési igazgatóként. Az Agromars cégcsoport abban az évben 60-65 millió brojlercsirkét állított elő, Ukrajna második legnagyobb baromfi integrációjaként. Ukrajnában szereztem az első benyomásaimat és tapasztalataimat a volt szovjet utódállamok baromfi- és takarmányiparával kapcsolatban.

Az ukrajnai megbízást követően csatlakoztam az Agrofeed csapatához, ahol először baromfi szaktanácsadóként dolgoztam a volt szovjet utódállamok területén, majd négy éven át, mint a baromfi üzletág vezetője, az Agrofeed orosz leányvállalatánál. Itt a feladatom a premixek értékesítése és a szakmai szerviz biztosítása volt az Orosz Föderáció területén.

2015-ben azt a megtisztelő felkérést kaptam az Associated British Foods cégcsoporthoz tartozó AB Vistától, hogy csatlakozzam hozzájuk. Az AB Vista a világ egyik vezető állati enzim- és takarmányadalék-gyártó vállalata. Itt kilenc évet töltöttem, a skandináv országokban és a volt szovjet utódállamokban a takarmányadalékok értékesítése, új piacok létesítése és a szakmai szerviz koordinálása tartozott a feladataim közé.

Sokat tanultam az elmúlt években a „multis” világból – jót és kedvezőtlent egyaránt –, de úgy gondolom, hogy az önálló gondolkodásom megőrzésére mindig ügyeltem.

Milyen tapasztalataid vannak a közép-ázsiai régióban vagy a nemzetközi üzletfejlesztés terén?

Pályafutásom során, az elmúlt 17-18 évben, számos üzleti, nyelvi és kulturális tapasztalatra tettem szert a volt szovjet utódállamokkal kapcsolatban, így ezen a téren is szorosan kapcsolódom a kazah projekthez.

Hogyan látod Kazahsztán jelenlegi üzleti környezetét? 

Az orosz–ukrán konfliktus kitörése után számos multinacionális vállalat – nemcsak a takarmányipar területéről – fordította a befektetéseit a CIS-régió felé. Jelentős tőkeáramlás érkezik a térségbe, amelyet a kormányzatok is támogatnak, ezért úgy vélem, hogy jelenleg rendkívül kedvező, talán soha vissza nem térő üzleti környezet áll a befektetők rendelkezésére.

Milyen lehetőségeket látsz ebben az országban az UBM Csoport számára?

Úgy gondolom, hogy ez az ország óriási kitörési lehetőséget jelent az UBM Csoport számára, amelyen keresztül a vállalat meghatározó szereplővé válhat nemcsak Közép-Ázsiában, hanem Közép-Európában is.

Melyek azok a legnagyobb kihívások, amelyekre számítasz, és hogyan készülsz ezekre?

A kihívás jelentős: lokális értelemben egy teljesen új brandet, egy új céget kell bevezetnünk a piacra, mégpedig úgy, hogy rövid időn belül piacvezetővé váljunk. Az UBM Nutrition Central Asian keresztül javítanunk kell az UBM profittermelő képességét, ez üzletileg kritikus fontosságú.

Ezekre a feladatokra nem készülünk speciálisan, mert úgy gondolom és érzem, hogy jelenlegi és jövendőbeli kollégáimmal együtt készen állunk a kihívásra, ahogyan az UBM Csoport is.

Hiszem, hogy a valódi eredményeket mindig a csapat közös munkája hozza meg, és ez a jövőben is így lesz.

Mi motivál a mindennapi munkádban?

A munkámban a legnagyobb motivációt az jelenti, hogy megfeleljek a tulajdonosok és a kollégáim elvárásainak, ugyanakkor talán a legnagyobb hajtóerőt az adja, hogy a saját magam által támasztott elvárásoknak is eleget tegyek.

Mi az, amit leginkább kedvelsz Kazahsztánban akár üzleti, akár személyes szempontból?

Az UBM Csoport lehet Kazahsztán nagybetűs takarmányipari vállalata, ami hatalmas szakmai lehetőséget jelent mind az UBM Csoport, mind számomra. Személyes szempontból pedig már most rengeteg új ismerőst és jövendőbeli barátot szereztem, akikkel alig várom, hogy közösen dolgozhassunk.

Ha egy évet előre tekintenénk, mivel lennél elégedett az UBM kazahsztáni projektjével kapcsolatban?

Ha egy év múlva a premixüzem 30-40%-os készültségi szinten állna, és a takarmányadalék-anyag kereskedelem is az elvárásaiknak megfelelően alakulna.

Milyen hatást szeretnél elérni a helyi piacon és a csapatban?

Szignifikáns hatást. Az a célom, hogy piacvezetőkké váljunk, és számomra ez nem kérdés, hanem küldetés.

—-

A fotókon György mellett a lánya, Szonja is látható, illetve Pöttyös, a 6 éves Grey Point Star nevű holsteini kanca, továbbá a 10 éves vaddisznó színű Lili és a 3 éves zsömle színű Chloe szálkás szőrű kaninchen tacskók is.

UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.

A jelen blogposzt kizárólag kommunikációs célokat szolgál, az nem minősül ajánlattételnek, ajánlattételi felhívásnak, befektetési, jogi, pénzügyi, vagy közteherviseléssel kapcsolatos tanácsadásnak, sem részletes befektetési, vagy pénzügyi elemzésnek. Blogunkat kizárólag ismeretterjesztési és edukációs célból hoztuk létre, amellyel közösséget szeretnénk építeni. A jelen blogposztban foglalt tájékoztatás nem teljes körű.