UBM: Mindenki azt kérdezi, hogyan működik a HR egy 200 milliárd forint árbevételű csoportnál – elmondjuk
Bár a technológia rohamos és folyamatos fejlődésének köszönhetően a munkavégzés módja és eszközei mára jelentősen átalakultak, az továbbra is vitathatatlan tény, hogy egy vállalat legnagyobb értékét és legfontosabb erőforrását az ember jelenti. Éppen ezért a munkavállalók megbecsülése, elismerése és ösztönzése a hosszú távú üzleti siker egyik alappillére. Az UBM Csoport hagyományosan erős, családias vállalati kultúrával rendelkezik, folyamatosan befektet a munkavállalók pozitív elköteleződését erősítő programokba. A vállalat korszerű humánpolitikai alapelveiről az UBM Csoport két felsővezető kollégájával, Horváth Péter vezérigazgatóval és Janositz Balázs gazdasági igazgatóval beszélgettünk.
// Az UBM Csoport többek között kiváló szakembereinek köszönheti az eredményeit. Mi lehet az ára annak, ha figyelmen kívül hagyjuk a munkavállalók jóllétét és munkahelyi biztonságát?
Janositz Balázs: Ahogy a kollégáknak mondani szoktam, az „UBM befektetett eszköz állományának legnagyobb része minden nap beül az autójába vagy felül a tömegközlekedésre és hazamegy…” Mint minden értéket – és a továbbiakban kerülném is az egyébként ideillő „Eszköz” terminológiát – „ezt” is gondozni kell, karban kell tartani, de ami a legfontosabb: értelmes célok mentén, hatékonyan együttműködve használni javasolt. Ha ezt elmulasztjuk, akkor nem csak pénzt dobunk ki az ablakon a jelenben, de a vállalat növekedési potenciálját is erodáljuk.
Horváth Péter: Én éppen ellentétes nézőpontból közelítem meg a kérdést! Minden vezetőnek tisztában kell azzal lennie, hogy a vállalat a legnagyobb értéke és legfontosabb erőforrása az „ember”. Nélkülünk, emberek nélkül nincs működő vállalat. Gépek, eszközök, szoftverek segítségével, de mindent mi állítunk elő. Csapatban dolgozunk, mert így vagyunk a leghatékonyabbak. Ahhoz pedig, hogy ezt a lehető legeredményesebben végezhessük, arra van szükség, hogy biztonságban érezzük magunkat, olyannak, akinek helye és funkciója van a csapatban. Minden más csak ezután következhet!
// Az UBM Csoport hagyományosan erős, családias vállalati kultúrával rendelkezik, folyamatosan befektet a munkavállalók pozitív elköteleződését erősítő programokba. Tapasztalatotok szerint mi az a vállalati döntés, ami erősítheti a lojalitást? Melyek azok a hatékony ösztönzők, amelyek által egy munkavállaló tulajdonosi szemlélettel valóban magáénak érezheti a vállalatot?
JB: A választ úgy fognám meg, hogy milyen felesleges döntésektől vagyunk mentesek, melyek nem rombolják szükségtelenül az elköteleződést. Lapos szervezet vagyunk, nincsenek felesleges szintek önálló döntési jogkörökkel. A relatív kis létszám átlátható. A legtöbb esetben világos, hogy egy adott problémával kihez fordulhatunk.
A tulajdonosi szemléletet mindenképpen erősíti, hogy nincsenek egyéni célkitűzések, csak közös eredmény-céljaink vannak. Ezt nekem is nehéz volt megszoknom, de ma már több előnyét látom, mint hátrányát.
HP: Ahhoz, hogy a manapság szokásos ösztönzők valóban hatékonyak legyenek, szükséges egy erős alap a vállalati kultúrában, amelyre tovább lehet építkezni. Mik is ezek? Például
- a csapathoz tartozás joga, az egyén elfogadása csapattagként – „Helyed van köztünk.”
- a feladat definiálása – „Ez a dolgod.”
- problémák, hibák felvetésének joga retorzió nélkül – „Nem öljük meg a rossz hír hozóját.”
- a döntés joga a feladattal együtt jár – „A Te területeden Te vagy a király.”
- a felelősségvállalás – „Felelős vagy a döntéseidért.”
- segítségkérés joga – „Attól nem érsz kevesebbet, ha segítséget kérsz.”
Ha ezek a kulturális cölöpök a helyükön vannak, akkor erre a biztos alapra lehet építkezni a további ösztönzőkkel.
// Az UBM 2021-ben megkapta a Felelős Foglalkoztató Bronz minősítést egy olyan vállalatként, amely erőfeszítéseket tesz a munkatársainak jóllétéért. Az elismerés minek köszönhető, milyen lépéseket tesztek, amelyek a munkavállalókat támogatják?
JB: Szerintem ez a téma önmagában megérdemel egy külön cikket, a minősítés kritériumai publikusak, felsorolni is nehéz lenne a sok-sok kezdeményezést, támogatást az UBM részéről. Az elmúlt időszak egyik siker story-ja a telephelyeinken elvégzett ingyenes szűrővizsgálatok lehetősége és a magán egészségügyi ellátás biztosítása 3 éves munkaviszonyt követően.
HP: Valóban megpróbálunk minél több lehetőséget, programot bevezetni a munkavállalók érdekében. Ezen elemek közös vonása, hogy arra a célra irányulnak: a munkatársakat minél nagyobb mértékben tudjuk mentesíteni az élet egyéb területeiről érkező stressztől, feszültségtől. Jó példa erre a minden nyáron két alkalommal megtartott egyhetes gyerektábor. Hiszen melyik dolgozó szülőnek nem okoz gondot a gyermeke nyári elhelyezése, biztonságban tudása?
Egy másik példa a már említett, teljeskörű orvosi szűrővizsgálat, amit már a telephelyeinken is biztosítunk az ott dolgozóknak. Egy ilyen vizsgálatsorozat nem csak időigényes, hanem költséges is tud lenni. A legegyszerűbb, ha házhoz visszük, így kényelmesen elérhető, és mindenki számára megnyugvás lehet, hogy az egészségét rendszeresen ellenőrizheti.
// Véleményetek szerint miképp függ össze a munkavállalók jólléte a vállalati növekedés maximalizálásával?
JB: Az összefüggés egyértelmű, de ne ringassuk magunkat abba a hitbe, hogy a munkavállalói „jóllét” a növekedés maximalizálásához vezet. Egy bizonyos egyéni elégedettségi szint után én azt tapasztalom, hogy a szép eredmények vezetnek a munkavállalók komfortérzetének növekedéséhez, pláne, ha megadjuk a módját a sikerek megünneplésének és a kollégák elismerésének! Mindenki szeretne sikeres csapathoz tartozni.
HP: Ez az összefüggés nagyon egyszerű. Ha az ember biztonságos, jó hangulatú környezetben tud dolgozni, akkor tudja a teljesítménye csúcsát nyújtani. Ez a tény mindenkire igaz a teljes vállalati hierarchiában!
UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.