A fenntarthatóság új ruhája: elindult az UBM Gardrób

UBM Gardrób

Hogyan válhat a fenntarthatóság élménnyé és közösségformáló erővé? Mitől lesz egy ruha több, mint szövet és gomb? Elindult az UBM Csoport új kezdeményezése, amely a fenntarthatóság eszméjét ötvözi a praktikum örömével, és amely egyszerre nyújt lehetőséget környezettudatos döntésekre, jótékonyságra és informális kapcsolódásra a munkatársak között. Pinke Gréta, a vállalat jóllét nagykövete és CSR-koordinátora avatott be minket az UBM Gardrób születésébe, működésébe, és abba, miként válhat egy ötletből valódi szervezeti érték.

Honnan jött az UBM Gardrób ötlete és mikor indult? Mi inspirált Titeket a projekt megvalósítására?

Az elmúlt évek során rendszeresen előfordult, hogy valamelyik kollégánk otthon rendet tett a gardróbjában, és behozta azokat a ruhadarabokat, amelyeket már nem viselt, vagy amelyeket a gyermekei kinőttek, de más számára még hasznosak lehetnek. Ilyenkor kávészünetben a mosdóban zajlottak a ruhapróbák, és hetekig ruhazsákok pihentek a folyosókon vagy az íróasztalok mellett. A csere mégis működött, a ruhák többsége új gazdára talált! Tehát a fenntartható öltözködés csírája már megvolt a vállalat dolgozóinak szemléletében. Mondhatni, a lehetőség az orrunk előtt hevert, csak észre kellett vennünk.

Azzal, hogy most ennek a projektnek egy kulturált teret adtunk az irodában próbafülkével, és elfüggönyözhető, esztétikus ruhaállványokkal, polcokkal, valamint kosarakkal, lehetőséget nyitottunk arra, hogy ez kiterjedhessen minél több munkavállalónkra, anélkül, hogy ez a munkavégzést akadályozná.

Ráadásul az UBM Gardrób jelenléte egy állandó figyelemfelhívás is a „zöld” öltözködésre. Bár a szemléletformáló kommunikáció fontos, tartós hatást inkább a mindennapokban megélt, kézzelfogható lehetőségek tudnak kiváltani. Annyiszor beszélünk a fenntarthatóságról, és halljuk, tudjuk jól, merre kellene változtatni, esetenként mégsem teszünk érte semmi konkrétat.  Ez most egy valódi lehetőség: elérhető közelségbe hoztunk egy életmódbeli változtatást, amivel sokat elérhetünk. 🙂

Mitől különleges a projekt?

Bár a ruhacsere alapvetően önkiszolgáló rendszerként működik, mégis számos háttérfeladatot igényel, ilyen például a rendrakás, a szanálás vagy a címkék előkészítése. Ezeket a feladatokat egy lelkes önkéntes csapat látja el, akik munkaidőn kívül, például ebédszünetben vagy munka után szánnak időt arra, hogy a szükséges teendőket elvégezzék. Negyedévente egy közös rendrakáson is részt vesznek, ahol együtt frissítik a teret. A csapat tagjai különböző szakterületekről és pozíciókból érkeztek, így ebben a közös projektben olyan típusú kapcsolódásokat élhetnek meg, amelyek túlmutatnak a mindennapi munkakapcsolatokon. Ez a közös munka erősíti a szervezeten belüli összetartozás érzését, és hidat épít az egyes osztályok között.

Hogyan működik pontosan a „zöld” és „piros” címkés rendszer? 

Kétféle címke közül lehet választani, amikor valaki ruhát hoz be. Zöld címkét kapnak azok a darabok, amelyeket felajánlásként hoznak. Ezek bárki számára ingyen elvihetők, ha megtetszenek. A helyszínen elhelyezett perselybe ilyenkor bárki bedobhat egy általa választott összeget, amely teljes egészében adományként szolgál. Mindig van egy aktuális cél, amelyre gyűjtünk, jelenleg például állami gondozásban élő gyerekek nyári táboroztatását támogatjuk. Így a jócselekedet kettős: egyrészt környezetbarát módon új életet adunk a ruháknak, másrészt, ha adomány érkezik, egy fontos társadalmi ügyet segíthetünk.

Mennyire népszerű a projekt a kollégák körében? Már részt vesznek benne?

Másfél hónapja működünk és a projekt nagyon népszerű. Nem győzünk újabb és újabb zöld, illetve piros címkéket gyártani. Sőt, olyan is megtörtént már, hogy nem önkéntes kollégák spontán egy kis rendrakást végeztek, és csak értesítették az önkéntes csapatot erről.

Az angoltanároknak akadt is egy kis nehézsége a népszerűség miatt, ugyanis az angolórára érkezők gyakran leragadnak az UBM Gardróbban nézelődni, és nehéz őket beterelni angolórára.

Hogyan választjátok ki, hogy hová kerüljenek a megmaradt ruhák?

A kihelyezett ruhák címkéin minden esetben feltüntetjük a dátumot. Amennyiben egy piros címkés darab két hónapon belül nem talál gazdára, visszakerül a tulajdonosához, aki dönthet úgy, hogy zöld címkével látja el, ezáltal a ruha újabb esélyt kap arra, hogy gazdára találjon. Azok a ruhák, amelyek zöld címkével sem kelnek el két hónap alatt, zsákolásra kerülnek, és egy helyi adományboltba juttatjuk el őket, ahol még lehetőség nyílik arra, hogy hasznosuljanak.

Milyen tapasztalatokkal gazdagodtatok eddig a projekt kapcsán?

A piros címkét csak egy extra kiegészítésnek szántuk az ingyenesen felajánlott, zöld címkés ruhák mellé, de úgy néz ki, erre jelentősebb az igény, mint gondoltuk.

Köszönjük szépen mindenkinek, aki a projekt létrehozásában és működtetésében szerepet vállalt. 😊

UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.

A jelen blogposzt kizárólag kommunikációs célokat szolgál, az nem minősül ajánlattételnek, ajánlattételi felhívásnak, befektetési, jogi, pénzügyi, vagy közteherviseléssel kapcsolatos tanácsadásnak, sem részletes befektetési, vagy pénzügyi elemzésnek. Blogunkat kizárólag ismeretterjesztési és edukációs célból hoztuk létre, amellyel közösséget szeretnénk építeni. A jelen blogposztban foglalt tájékoztatás nem teljes körű.