Pótha József: Kiemelkedően hatékony IT-megoldásokkal támogatjuk az UBM folyamatait
Pótha József folyamat-fejlesztési szakértőként támogatja az UBM üzleti folyamatait. Több éves vállalat-információs rendszer tanácsadói tapasztalatával a cégcsoport ERP-rendszerét vezeti be a projekttagokkal együtt a Csoport többi cégénél. Közgazdászként a pénzügy-számviteli folyamatokért, az integrációs megoldás kialakításáért felelős. A digitalizálás, az automatizálás híve: „a rendszer legyen értünk és ne mi a rendszerért”. Az UBM-nél bevezetett legújabb IT-megoldásokról és azok eredményességéről beszélgettünk.
– Hol került legutóbb bevezetésre a közös fejlesztésű IT-rendszer és milyen tanulságai voltak a folyamatnak? Ki a partner, mit érdemes tudni róla?
P.J.: A mátészalkai Agromix cégünknél vezettük be a rendszert – komplex gyártás, logisztika és pénzügyi megoldással indultak élesben. A cég az északi régiónk egyik alappillére, szoros kapcsolatban áll a szlovákiai és a romániai keverőinkkel.
A cégcsoport legcsaládiasabb vállalata kihívás elé állította a bevezető csapatot. A Covid utolsó fázisában indított projektben hatékonyabban kellett használnunk az informatikai eszközeinket. A korábbi bevezetéseinknél alkalmazott helyszíni napokat felváltotta a virtuális oktatás. Az új rendszer folyamatai átstrukturálják a korábbi feladatkiosztásokat, az új dolgok, a változás elfogadtatása nagyobb odafigyelést igényelt a projekttagoktól, a vezetőktől.
– Miért volt szükség az új rendszerre?
P.J.: Az előző rendszerük nem támogatta teljes mértékben a gyártási és a logisztikai folyamataikat. A vállalatirányítási szoftverünk előnye, hogy közös törzsadatokkal dolgozunk, hatékonyan megkönnyítve a folyamatainkat és egymás munkáját, illetve vezetői szinten riportokkal segítjük a döntéseket. A közös rendszer alapján ellenőrizhetőek a gyártói egységeink kapacitásai, könnyebbek, hatékonyabbak a gyártások átterhelései, a készletek allokálása és a rendszerünk ugyanilyen előnyökkel rendelkezik a gazdálkodás számos területén is. A közös rendszer hatékonyabban támogatja a kontrolling zárási, elemzési munkáját. Egységes a stratégia folyamat szinten is a cégcsoportunk minden tagjánál.
– Melyek a jövőbeli tervek és célok az IT-platformot illetően?
P.J.: Jelenleg is több projekt fut a cégcsoportban. Az osztrák kereskedői cégünknél (Agrar Gmbh) most vezettük be a rendszerünket, a „post go live” fázisában vagyunk. Folyamatosan ellenőrizzük, monitorozzuk a saját folyamatainkat, keressük a lehetőségeket, azt, hogy melyik munkafázisunkat lehet gyorsítani, esetleg automatizálni. Gazdasági területen pedig folyamatosan a havi zárási folyamataink gyorsításán dolgozunk.
– Jelenleg milyen további innovatív megoldások fejlesztése aktuális?
P.J.: Az egyik vállalatunknál tesztelési fázisban van az „Automata mérleg – behívó rendszer” megoldásunk. Az autók érkezése után a sofőrök regisztrálják, azonosítják magukat, a rendelési állományt az erre a célra fejlesztett szoftverben, majd behívó rendszer jelzésére behajthatnak a gyártói telephelyre és maguk indítják a mérési folyamatokat. A dokumentációk, a minták ellenőrzése után folytatják a be- vagy kiszállítási eljárást. A mérlegelés végén a rendszer automatikusan nyomtatja az ügylethez tartozó megfelelő bizonylatokat.
– Hogyan jelenik meg a gyakorlatban az UBM-nél az “okos iroda” fogalma?
P.J.: Azt gondolom, hogy a Covid által generált kihívásoknak kiválóan megfelelt az UBM Csoport. Az IT-csapatunk hathatós munkájával zökkenőmentesen álltunk át a digitális munkavégzésre. A papíralapú folyamatainkat megszüntettük, digitális megoldásokat, rendszer által vezérelt eljárásokat vezettünk be. Erre egy jó példa, hogy a szállítói számláink karakter-felismerő szoftver segítségével automatikusan kerülnek a rendszerünkbe és az igazolástól egészen a kifizetésig a rendszer által vezérelt folyamatok támogatják a kollegáink munkáját.
UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.