UBM: Akvizícióval is erősítjük az export tevékenységünket
Az UBM legutóbbi éves jelentése szerint az export értékesítések aránya 47%-ról 48,5%-ra emelkedett a 2021-2022 üzleti évben. Ez a részarány jól mutatja a cégcsoport azon törekvését, hogy az UBM Csoport tovább erősíti a piaci jelenlétét a régióban: nem csak a környező országokban történő takarmány gyártás és kereskedelem, hanem a Magyarországról kiinduló gabona export tevékenység is kiemelt szerepet kap. A Magyarország mellett Ausztriában, Romániában, Szlovákiában és Szerbiában jelenlévő csoport magyar számviteli törvény szerinti árbevétele a 2022.06.30-án végződő üzleti évben 200 milliárd forint volt, melynek közel fele exportból származott. Az UBM export üzletágának egyik fő feladata a baromfi, sertés és kérődző premixek, valamint takarmánykiegészítők értékesítése a nemzetközi piacokon, az üzletágak takarmányozási és technológiai szakembereinek szakmai támogatásával.
A regionális terjeszkedés és a 2023-as export tervek kapcsán Horváth Péterrel, az UBM Csoport vezérigazgatójával beszélgettünk.
// UBM Befektetői Kapcsolatok: 2023-ra mi az UBM Csoport export-stratégiája? Mely országban és milyen területen tervezitek a bővítést, miért ott?
Horváth Péter: A stratégiánk egyik fő eleme, vagyis a regionális jelenlét, nem változott. Továbbra is abban hiszünk, hogy regionálisan stabil, megkerülhetetlen vállalatcsoportként tudunk a piacon létezni és fejlődni. Ez alapján fontos meghatározni az idei konkrét célokat is, hiszen mind a jelenlegi tulajdonosi körnek, mind a befektetői körnek, mind pedig a teljes piacnak fel kell vázolni a következő lépéseket.
A 2023-as év folyamán akvizíciós tevékenységgel szeretnénk erősödni. Az elmúlt év megmutatta, hogy bizonytalan gazdasági helyzetben nehéz, szinten lehetetlen egy több éven keresztül átnyúló zöldmezős beruházásba fogni, hiszen a megvalósítás kockázata a többszörösére nőtt. Emellett jelenleg nincs idő kivárni az eredménytermelő fázisba fordulást, hiszen az ingatag piac ezt a fajta üzleti tervezést is bizonytalanná teszi.
// A fenti negatív környezeti hatás azonban előnyt is jelenthet.
Így van, a hektikus piacon a nem megfelelő módon reagáló cégek jelentős hátrányba kerülhetnek, ezáltal meggyengülhetnek, ami pedig lehetőséget ad a felvásárlásokra. Megfelelő tőkével és józan értékelésekkel megtalálhatjuk azokat a potenciálisan felvásárolható célokat és opciókat, amelyek a vállalatcsoport értékét, piaci erejét, valamint stabil regionális jelenlétét erősíthetik. Ez ráadásul azonnali addicionális jövedelmezőséget jelenthet, hiszen működő cégeket tervezünk felvásárolni.
// Az UBM Csoport mely országokat kezel prioritásként?
Területi értelemben elsősorban Romániára és Szerbiára fókuszálunk, mert Magyarországgal kiegészítve ezt a régiót tekintjük a jövőbeli állattenyésztés potenciáljának. A Nyugat-Európából ebbe a régióba áthúzódó állattenyésztési súlypont mindenképpen jelentős teret jelenthet a további növekedéshez.
// Várakozásaid szerint melyek azok a nemzetközi trendek, makrokörülmények, amelyek az export lehetőségek körét bővíthetik?
Az állattenyésztés súlypontjának áthelyeződése az egyik ilyen trend, ami már világosan látható Európán belül. Ide kell sorolnunk a román és szerb állattenyésztésben tapasztalható változást is, ami egyértelműen az intenzívebb, nagyüzemi állattartás további megerősödését jelenti a háztáji kárára. Ez azt jelenti, hogy a piac koncentrálódik, hatékonyabb és a minőségre sokkal érzékenyebb kereslet jelenik meg, amely keresletet csak azok a takarmánygyártók fogják tudni kielégíteni, amelyek a technológiai-műszaki színvonalat tartják a legfontosabbnak a termelés során. Az UBM zászlaján ez az elv a kezdetek óta ott lobog.
// Az orosz-ukrán háború hogyan befolyásolta az UBM Csoport működését?
A háború vállalatcsoportra gyakorolt hatása kettős, de ez talán nem meglepő. Negatív hatásként lehet említeni a bizonytalanná váló makrogazdasági környezetet, vagy az energiaárak drasztikus emelkedését is. Ez utóbbiról még korántsem mondható, hogy lecsengő fázisban van, hiszen hiába értük el januárban a háború előtti gáz- és áramár szinteket, a mostani téli szezonnak még csak a felénél tartunk, és a 2023. év végi árakról még nem tudunk semmit. Makrogazdasági szinten továbbra is kérdés az orosz és ukrán gabonaexport dinamikája a hozzá kapcsolódó árakkal, de ugyanígy megemlíthetjük a műtrágya árakat is, hiszen abban a földgáz ára a legnagyobb költségtényező.
A pozitív oldalon mindenképpen meg kell említeni a tavalyi év ukrán exportárait a szemes terményeknél, mert azok jóval alacsonyabbak voltak a magyar áraknál, jó lehetőséget kínálva a kereskedőknek és gyártóknak. Ráadásul az ukrán kukorica sokkal kisebb mértékben volt érintett a toxinkérdéssel, ellentétben a magyarral, amely az aszály miatt a harmadára-negyedére esett termés feldolgozhatóságát tovább rontotta.
// Mik jelenthetik az UBM Csoport növekedési forrásait? Mi a jövőbeni koncepciótok a növekedésre?
A növekedés forrásának legfontosabb tényezője az a belső igény és hit, hogy az általunk vizionált működési modellel és az annak alapjául szolgáló elvekkel jól tervezhetően értéket tudunk adni az üzleti partnereink kezébe. Ha a partnereink növekedési terveit ki tudjuk szolgálni ezzel a működési modellel, akkor szinte automatikus módon teremtődik meg a mi növekedésünk pályája is. A legfontosabb tehát, hogy a piaccal kell mozogni, fel kell ismerni a partnereink valódi igényét és annak megfelelően kell programoznunk az aktivitásunkat. Így nem maradunk le a piac mögött, de nem is kerülünk légüres térbe azzal, ha megelőzzük a piacot és túl gyorsan akarunk előretörni.
Kérdés, érdeklődés esetén örömmel állunk a befektetői körünk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.
A fotókon Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója látható.