UBM: Mindenki azt kérdezi, hogyan működik a HR egy 200 milliárd forint árbevételű csoportnál – elmondjuk

UBM-Horvath-Peter-Janositz-Balazs

Bár a technológia rohamos és folyamatos fejlődésének köszönhetően a munkavégzés módja és eszközei mára jelentősen átalakultak, az továbbra is vitathatatlan tény, hogy egy vállalat legnagyobb értékét és legfontosabb erőforrását az ember jelenti. Éppen ezért a munkavállalók megbecsülése, elismerése és ösztönzése a hosszú távú üzleti siker egyik alappillére. Az UBM Csoport hagyományosan erős, családias vállalati kultúrával rendelkezik, folyamatosan befektet a munkavállalók pozitív elköteleződését erősítő programokba. A vállalat korszerű humánpolitikai alapelveiről az UBM Csoport két felsővezető kollégájával, Horváth Péter vezérigazgatóval és Janositz Balázs gazdasági igazgatóval beszélgettünk.

// Az UBM Csoport többek között kiváló szakembereinek köszönheti az eredményeit. Mi lehet az ára annak, ha figyelmen kívül hagyjuk a munkavállalók jóllétét és munkahelyi biztonságát?

Janositz Balázs: Ahogy a kollégáknak mondani szoktam, az „UBM befektetett eszköz állományának legnagyobb része minden nap beül az autójába vagy felül a tömegközlekedésre és hazamegy…” Mint minden értéket – és a továbbiakban kerülném is az egyébként ideillő „Eszköz” terminológiát – „ezt” is gondozni kell, karban kell tartani, de ami a legfontosabb: értelmes célok mentén, hatékonyan együttműködve használni javasolt. Ha ezt elmulasztjuk, akkor nem csak pénzt dobunk ki az ablakon a jelenben, de a vállalat növekedési potenciálját is erodáljuk.

Horváth Péter: Én éppen ellentétes nézőpontból közelítem meg a kérdést! Minden vezetőnek tisztában kell azzal lennie, hogy a vállalat a legnagyobb értéke és legfontosabb erőforrása az „ember”. Nélkülünk, emberek nélkül nincs működő vállalat. Gépek, eszközök, szoftverek segítségével, de mindent mi állítunk elő. Csapatban dolgozunk, mert így vagyunk a leghatékonyabbak. Ahhoz pedig, hogy ezt a lehető legeredményesebben végezhessük, arra van szükség, hogy biztonságban érezzük magunkat, olyannak, akinek helye és funkciója van a csapatban. Minden más csak ezután következhet!

// Az UBM Csoport hagyományosan erős, családias vállalati kultúrával rendelkezik, folyamatosan befektet a munkavállalók pozitív elköteleződését erősítő programokba. Tapasztalatotok szerint mi az a vállalati döntés, ami erősítheti a lojalitást? Melyek azok a hatékony ösztönzők, amelyek által egy munkavállaló tulajdonosi szemlélettel valóban magáénak érezheti a vállalatot?

JB: A választ úgy fognám meg, hogy milyen felesleges döntésektől vagyunk mentesek, melyek nem rombolják szükségtelenül az elköteleződést. Lapos szervezet vagyunk, nincsenek felesleges szintek önálló döntési jogkörökkel. A relatív kis létszám átlátható. A legtöbb esetben világos, hogy egy adott problémával kihez fordulhatunk.

A tulajdonosi szemléletet mindenképpen erősíti, hogy nincsenek egyéni célkitűzések, csak közös eredmény-céljaink vannak. Ezt nekem is nehéz volt megszoknom, de ma már több előnyét látom, mint hátrányát.

HP: Ahhoz, hogy a manapság szokásos ösztönzők valóban hatékonyak legyenek, szükséges egy erős alap a vállalati kultúrában, amelyre tovább lehet építkezni. Mik is ezek? Például

  • a csapathoz tartozás joga, az egyén elfogadása csapattagként – „Helyed van köztünk.”
  • a feladat definiálása – „Ez a dolgod.”
  • problémák, hibák felvetésének joga retorzió nélkül – „Nem öljük meg a rossz hír hozóját.”
  • a döntés joga a feladattal együtt jár – „A Te területeden Te vagy a király.”
  • a felelősségvállalás – „Felelős vagy a döntéseidért.”
  • segítségkérés joga – „Attól nem érsz kevesebbet, ha segítséget kérsz.”

Ha ezek a kulturális cölöpök a helyükön vannak, akkor erre a biztos alapra lehet építkezni a további ösztönzőkkel.

// Az UBM 2021-ben megkapta a Felelős Foglalkoztató Bronz minősítést egy olyan vállalatként, amely erőfeszítéseket tesz a munkatársainak jóllétéért. Az elismerés minek köszönhető, milyen lépéseket tesztek, amelyek a munkavállalókat támogatják?

JB: Szerintem ez a téma önmagában megérdemel egy külön cikket, a minősítés kritériumai publikusak, felsorolni is nehéz lenne a sok-sok kezdeményezést, támogatást az UBM részéről. Az elmúlt időszak egyik siker story-ja a telephelyeinken elvégzett ingyenes szűrővizsgálatok lehetősége és a magán egészségügyi ellátás biztosítása 3 éves munkaviszonyt követően.

HP: Valóban megpróbálunk minél több lehetőséget, programot bevezetni a munkavállalók érdekében. Ezen elemek közös vonása, hogy arra a célra irányulnak: a munkatársakat minél nagyobb mértékben tudjuk mentesíteni az élet egyéb területeiről érkező stressztől, feszültségtől. Jó példa erre a minden nyáron két alkalommal megtartott egyhetes gyerektábor. Hiszen melyik dolgozó szülőnek nem okoz gondot a gyermeke nyári elhelyezése, biztonságban tudása?

Egy másik példa a már említett, teljeskörű orvosi szűrővizsgálat, amit már a telephelyeinken is biztosítunk az ott dolgozóknak. Egy ilyen vizsgálatsorozat nem csak időigényes, hanem költséges is tud lenni. A legegyszerűbb, ha házhoz visszük, így kényelmesen elérhető, és mindenki számára megnyugvás lehet, hogy az egészségét rendszeresen ellenőrizheti.

// Véleményetek szerint miképp függ össze a munkavállalók jólléte a vállalati növekedés maximalizálásával?

JB: Az összefüggés egyértelmű, de ne ringassuk magunkat abba a hitbe, hogy a munkavállalói „jóllét” a növekedés maximalizálásához vezet. Egy bizonyos egyéni elégedettségi szint után én azt tapasztalom, hogy a szép eredmények vezetnek a munkavállalók komfortérzetének növekedéséhez, pláne, ha megadjuk a módját a sikerek megünneplésének és a kollégák elismerésének! Mindenki szeretne sikeres csapathoz tartozni.

HP: Ez az összefüggés nagyon egyszerű. Ha az ember biztonságos, jó hangulatú környezetben tud dolgozni, akkor tudja a teljesítménye csúcsát nyújtani. Ez a tény mindenkire igaz a teljes vállalati hierarchiában!

UBM-befektetésekkel kapcsolatos kérdések esetén állunk szíves rendelkezésére az investors@ubm.hu e-mail címen.

A jelen blogposzt kizárólag kommunikációs célokat szolgál, az nem minősül ajánlattételnek, ajánlattételi felhívásnak, befektetési, jogi, pénzügyi, vagy közteherviseléssel kapcsolatos tanácsadásnak, sem részletes befektetési, vagy pénzügyi elemzésnek. Blogunkat kizárólag ismeretterjesztési és edukációs célból hoztuk létre, amellyel közösséget szeretnénk építeni. A jelen blogposztban foglalt tájékoztatás nem teljes körű.